25mai2012
25
mai
2012
Liftingul câştigător al dreptei europene
Dreapta Europeana, Lecturi Politice, Socialism, Uniunea Europeana
A fost odată o firmă de iaurt de băut. Ca majoritatea
întreprinderilor ale căror afaceri merg bine, ea vroia să facă şi mai
bine. Deci şi-a întrebat clienţii cum putea, după părerea lor, să-şi
îmbunătăţească şi mai mult produsele. Clienţii au răspuns cu sinceritate
şi întreprinderea şi-a schimbat reţeta. Însă vânzările nu s-au
schimbat. De ce?
Într-o zi, liderii săi au decis să încerce o experienţă inedită. Ei
şi-au întrebat clienţii de ce le cumpără produsul. Cu alte cuvinte, care
erau, pentru ei, avantajele iaurtului de băut? S-a dovedit că
majoritatea oamenilor care cumpărau aceste iaurturi de băut se pregăteau
pentru călătorii lungi cu maşina. Şi deci căutau un aliment care să nu
facă firimituri şi să ţină mult timp.
Desigur, întreprinderea a înţeles imediat ce trebuia să
îmbunătăţească. Nu gustul, ci tot ceea ce contribuia la utilitatea şi
confortul consumului de iaurt de băut în maşină. Ceea ce consumatorii
doreau mai ales era soluţia la o problemă, şi nu un produs.
Un nou actor pe piaţă
The New Yorker a publicat recent un interviu
cu unul dintre cei mai cunoscuţi guru de întreprinderi din lume.
Clayton Christensen a studiat motivele pentru care unele mari companii
înfloritoare şi dominante în sectorul lor ajung să piardă pieţe întregi
în favoarea unui nou concurent. Clayton Christensen a demonstrat că
aceste produse noi care le înlocuiesc pe cele ale giganţilor sectorului
nu sunt mai bune, ci din contră aproape întotdeauna de calitate
inferioară. Cum este posibil aşa ceva?
Deşi politica este o lume diferită, se produce aici acelaşi fenomen.
Cu zece ani în urmă, Europa era aproape în întregime dominată de guverne
social-democrate. Printre care cele ale lui Tony, Gerhard şi Göran
[Blair în Marea Britanie, Schröder în Germania şi Persson în Suedia].
Apoi, a avut loc un eveniment. Un nou actor a intrat pe piaţă.
Săptămâna trecută, partidul conservator norvegian Høyre a schimbat adresa site-ului său web în "Partidul Muncii". Un nume prea apropiat de "Partidul Muncitorilor" al social-democraţilor norvegieni. Erna Solberg, liderul partidului, a început să repete că, pentru ea, oamenii treceau "înaintea miliardelor",
în timp ce steaua în ascensiune a partidului, Torbjørn Røe Isaksen,
afirma că Høyre nu mai vroia să deregleze piaţa muncii şi că mişcarea sa
nu avea nimic împotriva sindicatelor.
Partidul doreşte astfel să lupte împotriva imaginii care îi este
asociată, de club de interese, fără inimă şi de partea bogaţilor.
Desigur, această strategie este direct inspirată de primul ministru
suedez, Fredrik Reinfeldt. Aşa vasăzică, vreţi să semănaţi cu Suedia?,
întreabă social-democraţii norvegieni, care amintesc că, după şase ani
sub conducerea noului partid conservator al lui Fredrik Reinfeldt,
Suedia afişează o rată a şomajului de 8%.
Şi totuşi, Fredrik Reinfeldt şi noua sa Alianţă de centru-dreapta au
un succes incontestabil la export. De la David Cameron, în Marea
Britanie, la Angela Merkel, în Germania, acum destinele Europei sunt
prezidate de o dreaptă "soft" şi modernizată. David Cameron vorbeşte despre conservatorism progresist. Termenul pare la fel de contradictoriu ca "rachetă de menţinere a păcii" sau "curăţătorie chimică ecologică",
dar David Cameron este cel aflat la putere. Şi ar putea fi luat drept
fratele ascuns al lui Fredrik Reinfeldt, format ca şi el la marile şcoli
private.
Copia, preferată originalului
În acelaşi timp, cea mai puternică femeie din Europa, Angela Merkel,
stă pe o podişcă deasupra unui puhoi de pragmatism şi de poziţii
centriste insipide. Social-democraţii germani strâmbă deja din nas: dacă
Angela Merkel face compromisuri cu socialistul François Hollande, cum
vor putea ei vota împotriva acestei propuneri? De altfel, pactul de
creştere era ideea lor.
Nu, nu este uşor de a da replica noii drepte "soft". Aceasta
maimuţăreşte politica celorlalţi, le fură sloganurile şi guvernează la
fel de prost, dacă nu şi mai prost. Şi totuşi câştigă alegerile. De ce
votăm pentru o copie când putem avea originalul? O întrebare retorică pe
care o pun social-democraţii în toată Europa, în speranţa de a face
alegătorii să înţeleagă cât de absurdă este situaţia.
Dar poate că funcţionează întocmai pentru că sunt copii. Atunci când
întreprinderile predominante sunt izgonite de pe o piaţă de către
concurenţă, aproape întotdeauna produsele înlocuitoare sunt de calitate
mai proastă. De calitate mai proastă, dar mai inovatoare.
În timpul campaniei din 2006, social-democraţii suedezi propuneau o
rambursare mai bună a cheltuielilor dentare. În 2010, ei propuneau o
reducere a impozitelor pentru pensionari. Şi au pierdut. În loc de a
acorda prioritate îmbunătăţirii unui sistem pe care l-au stabilit
ei-înşişi, social-democraţii europeni ar trebui poate să se întrebe care
este problema pe care oamenii o doresc rezolvată. Întrucât, pe undeva,
asta s-a pierdut din vedere în anii de graţie petrecuţi sub conducerea
lui Tony, şi Gerhard şi Göran.
Articol publicat de Katrine Kielos in ziarul Aftonbladet; Vezi si The New Yorker.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
1 comentarii:
Buna seara,
Multumesc mult pentru articol. Am ras cu pofta de
== conservatorism progresist. Termenul pare la fel de contradictoriu ca "rachetă de menţinere a păcii" sau "curăţătorie chimică ecologică" ==
Din pacate oamenii au uitat "originalul". Nici gustul laptelui sau rosiei "originale" nu se mai cunoaste :(
Trimiteți un comentariu